Himlen är marinblå?

Dagarna börjar bli otroligt tunga nu, allt känns värdelöst. "Bara p.g.a en tröjfärg" kan tyckas, men så är det inte. Dom senare åren har jag jobbat mycket för att utveckla en någolunda supporterkultur. Många tusenlappar, mil i minibuss, och arbeten i kalla lokaler för att få ta denna skit. Vi är himmelsblå, hur svårt kan det vara att förstå det?

Kommande säsong vill ledningen att Gefle IF ska spela i vita tröjor med marinblåa detaljer och marinblåa shorts, det är inte Gefle IF för mig. Spelarna är samma men inte laget. Det som  är mest tragiskt är alla Gävlebor(troligtvis Geflesupportrar) som tycker att det är okej med vita tröjor, de anser sig vara mer fokuserade på vad som sker på planen. Typiska medgångsssupportrar som går när det går bra på planen och när de har vädergudarna med sig.

På lördag spelar Gefle sin försäsongspremiär i Avesta mot Örebro. Det var tänkt att det skulle åka ner några supportrar, men med två dagar  innan resan väljer vi att avstyra resan p.g.a Gefles sätt att hantera sina supportrar. Vi må vara få, men klubben är liten. Vi står inför en utveckling framåt, ingen säger att ett tröjbyte kommer hjälpa, snarare tvärtom.

Allt detta gör att man tappar gnistan som brukar finnas innan säsongen. Den där gnistan som gör att man lägger ner varje dag åt att tänka på vad som kommer hända. I år har vi en seriepremiär mot Kalmar FF på Strömvallen och en bortapremiär i Stockholm på söderstadion, en resa som definitivt borde locka mycket folk. Detta hade vi börjat fokusera på redan nu om det inte vore för det som hänt. Vill det sig riktigt illa så kommer en bojkott av klackläktaren inledas på söndag, vad som händer med bortamatcherna återstår att se.

På söndag kommer ett upptaktsmöte äga rum klockan 17.00. Mer information finns på www.skyblues.se

VI ÄR HIMMELSBLÅ!

/FANZIN

Kommentarer
Postat av: SESSE

Jag har under de allsvenska säsongerna missat två eller tre hemmamatcher, och under tiden i division ett, division två och superettan så såg jag så gott som varenda hemmamatch.

Om jag accepterar att GIF spelar i vitt och gärna ser att det går bra betyder det alltså att jag är medgångssupporter.

Då vet jag att efter 20 år som Giffare, inte himmelsblå eller vit, giffare, är jag bara det...

2009-02-08 @ 12:10:57
URL: http://sesses.blogg.se/
Postat av: Fanzin

Har jag påstått det? Jag skrev typiska medgångssupportrar som går på nån match då och då som inte är insatta i tröjfärgens betydelse.



Du är säkert trogen och har rätt att hålla på ditt lag oavsett färg, men jag påpekade inte att det gällde alla, och framförallt INTE dig.

2009-02-08 @ 23:53:53
Postat av: SESSE

Jag reser inte landet runt, och jag hör inte till klacken som blir överröstade av fyra helsingborgare.

2009-02-09 @ 00:07:42
URL: http://sesses.blogg.se/
Postat av: Wade

SESSE: Vad fan lider du av?

Du ska kalla dig GIF:are, jävla drägg.

2009-02-09 @ 00:44:55
Postat av: kattis

SESSE lider halvt av stockholmssyndrom... Snart går han över helt till sjukdomen ;) = Klankar ner på gifsuppotrar ( vilken han redan gör ), slutar håller på laget skriver kommentarer under anonyma namn och börjar heja på bajen, djuren eller AIK.

2009-02-09 @ 01:00:26
URL: http://elegante.blogg.se/
Postat av: SESSE

Jag har varit giffare i 20 år och kommer fortsätta vara det.

Det som förvånar mig så mycket är att det blivit så mycket liv pga en tröjfärg. Det är samma lag som spelar på planen fortfarande.

Sen är jag förmodligen inte lika stort fan som ni är, jag står inte i klacken och försöker höja stämningen. Jag står på G och applåderar när något görs.

Har redan stått i två av de lagens klackar när de varit på Strömvallen, helt enkelt för att övriga biljetter var slutsålda. Hejade jag mindre på GIF då? Nej.

2009-02-09 @ 10:50:16
URL: http://sesses.blogg.se/
Postat av: Fanzin

Ja men vi är fortfarande inte marinblå/vita, utan ljusblå och vita. Vi har grundat en supporterkultur kring den ljusblå färgen, om GIF nu ska spela i marinblått och vitt så kan du ju förstå vilka problem det blir, det går inte bara att byta bort den ljusblå färgen - inte för oss i alla fall!

2009-02-09 @ 12:41:06
Postat av: Råbert

Jag tycker att Bönderna i Gefle han spela med vita... vf vilja vara som malmö...

"han var vår hjälte, våran idol.

han gick till djurgårn för han var snål!

han körde skoter, nú kör han porsche,

ni kan ha eran HOREMO kvar!!"

2009-02-09 @ 21:46:57
Postat av: Azzurri x sempre

Råbert: Vi råkar vara före Malmö med den himmelsblå färgen, men men...



Annars, tack så mycket för ditt givande och insiktsfulla inlägg i debatten.

2009-02-10 @ 13:59:24
Postat av: true_himmelsblå[email protected]

"Vi har grundat en supporterkultur kring den ljusblå färgen, om GIF nu ska spela i marinblått och vitt så kan du ju förstå vilka problem det blir"



-.-



Get a life

2009-02-13 @ 16:48:04
Postat av: emma

Jag går inte på många GIF-matcher, det ska jag erkänna. Men betyder det då att jag är en dålig supporter? När jag är på matcherna, så hejar jag, och vill såklart att det ska gå bra för GIF. För jag bor i Gävle, har alltid gjort, och därför hejar jag på GIF.

Men jag bryr mig faktiskt inte om tröjfärgen. Kom igen om de skulle byta namn på klubben och byta ut alla spelare. Då skulle jag reagera. För då är det inte samma lag längre.

Men för en tröjfärg. Det är samma spelare, samma förening. Samma lag.

En färg är trots allt bara en färg. Finns så otroligt mycket annat att lägga ner energi på. Gör det bästa av situationen, luta er tillbaka och njut av tillvaron, och att våren närmar sig =)

2009-04-15 @ 21:53:06
URL: http://wajkii.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0